Visueel screenen

Behalve beelddenken of taaldenken kan het ook zijn, dat er sprake is van een visuele disfunctie. Een van de meest voorkomende is fixatiedisparatie (FD). Dit betekent dat de ogen niet goed samenwerken. Anders gezegd: de verwerking van de lichtprikkels vanuit de ogen naar de hersenen verloopt niet helemaal zoals het zou moeten.

De bioptor

Een visuele disfunctie is wat anders als slecht zicht; dat laatste kan worden opgelost met een bril. Een visuele disfunctie is vaak een onzichtbare belemmering bij lezen en spelling. Wat dan meestal opvalt, is het volgende:

  • lezen is niet leuk!
  • spellende lezers
  • anticiperende, snelle lezers
  • aanwijzen met lezen
  • hoofd schuin houden bij lezen of schrijven
  • problemen met spelling
  • niet netjes op de lijn schrijven
  • spaties tussen geschreven woorden zijn onregelmatig
  • slordig handschrift
  • zwakke concentratie
  • zomaar `ontploffen`
  • snel vermoeid
  • zwak tekstbegrip
  •  last van fel licht in ogen

Visueel screenen

Ik ben opgeleid als Visueel screener  en heb ook de Verdieping gevolgd. Dit houdt in dat ik kan onderzoeken of iemand een visuele disfunctie heeft. Dit doe ik door middel van een aantal oefeningen en met de zogeheten bioptor, zie foto. Met behulp van de bioptor krijgen we een duidelijk beeld van hoe de ogen wel of niet samenwerken.

Wanneer die samenwerking te wensen overlaat en bovengenoemde klachten het leren of het functioneren (ook volwassenen kunnen hier last van hebben) belemmeren, dan is de training ‘Leren in beweging’ een aanrader. Deze training stimuleert het samenwerken van de hersenhelften en kan bij mij worden gevolgd, zie Beeld in beweging.